Reklama
11. Noc w Instytucie Lotnictwa - Warszawa 7/10/2022
W sklepie


Ogłoszenia drobne
KUPIĘ

Kupię CSS-13 w stanie nielotnym na ekspozycję stałą. Tel. 604 912 910


SPRZEDAM

SPRZEDAM 50 lub 100% udziału w zarejestrowanej motolotni: Air Creation XP17 / Jazz 2000 / Subaru EA81-100 KM , 2 zapłony, przekładnia zębata, nowe śmigło, stroby, instalacja radiowa, hangarowana, stan dobry.


Cena: do negocjacji

Kontakt: Jmaviator2010@gmail.com



INNE

Aktualnosci
TBM 940 z HomeSafe

 

 

6 maja Daher przedstawił szczegóły techniczne turbośmigłowego TBM 940 Model 2020, który jest wyposażony w system HomeSafe.

 

Autoland to rozwiązanie, które umożliwia automatyczne lądowanie na najbliższym dostępnym pasie startowym w sytuacji, gdy pilot/załoga nie jest w stanie bezpiecznie sprowadzić samolot na ziemię. O systemie Autoland pisaliśmy w PLAR 12/2019.

 

W TBM 940 Autoland można aktywować ręcznie za pomocą łatwo rozpoznawalnego pomarańczowego przycisku na tablicy przyrządów. W oparciu o informacje o pogodzie, ruchu i terenie, zapasie paliwa i długości dostępnych dróg startowych Autoland wybiera najbardziej dogodne do lądowania lotnisko.

 

 

HomeSafe bazuje na funkcji Autoland będącej częścią systemu zintegrowanej awioniki Garmin G3000. Prace nad systemem dedykowanym dla TBM trwały w Daher Aircraft Division od 2017 r. W ich wyniku powstało 20 wersji systemu HomeSafe. 

 

Daher zgłosił HomeSafe do certyfikacji europejskim i amerykańskim nadzorom lotniczym. Certyfikacja, która spodziewana jest jeszcze tej wiosny, umożliwi pierwsze dostawy samolotów z tym systemem w czerwcu br. HomeSafe będzie również dostępny jako pakiet modernizacyjny w samolotach TBM 940 wcześniejszej produkcji w cenie od 85 000 USD.

 

 

 

- TBM 940 na nowo definiuje bezpieczeństwo i niezawodność w swojej kategorii i kontynuuje pragmatyczne podejście Dahera do automatyzacji kokpitu, której celem jest zmniejszenie obciążenia pracą pilota i zwiększenie jego świadomości sytuacyjnej - powiedział Nicolas Chabbert, wiceprezes działu samolotów Daher. - HomeSafe rozszerza innowacyjność TBM o funkcję, która dotyczy bezpieczeństwa dostrzegalnego przez pasażera.

 

Po włączeniu HomeSafe pasażerowie otrzymują stosowne informacje poprzez komunikaty na wielofunkcyjnym wyświetlaczu. Służby ruchu lotniczego zostają automatycznie poinformowane o sytuacji zagrożenia, a na transponderze automatycznie ustawiany jest kod alarmowy. System we współpracy z autopilotem wykonuje podejście do lądowania, a po przyziemieniu uaktywnia hamulce i wyłącza silnik po pełnym zatrzymaniu.

 

Pilot poprzez wyłączenie autopilota może w dowolnym momencie wyłączyć funkcję Autoland, aby wznowić normalny lot. HomeSafe w TBM 940 współpracuje z autopilotem i automatyczną przepustnica, a także z funkcjami systemu TBM e-Copilot, w skład którego wchodzi awaryjne zniżanie (EDM) i automatyczne wykrywanie oblodzenia. Wykorzystuje on także dane o ruchu (ADS-B, FIS-B), informacje o pogodzie (XM weather, Garmin Connext itp.) oraz sygnały z radiowysokościomerza.

 

 

HomeSafe obejmuje także automatyczne sterowanie klapami, podwoziem i światłami lądowania, Zastosowanie awaryjnego automatycznego układu hamulcowego skutkowało dodaniem do standardowego układu dodatkowego zbiornika na płyn hydrauliczny. Dodano również zawór odcinający paliwo w celu zatrzymania silnika.

 

Oprócz HomeSafe, TBM 940 z tegorocznej produkcji jest wyposażony w dopplerowski radar pogodowy Garmin GWX 75, który w czytelny sposób obrazuje sytuację pogodową nawet w odległości do 320 NM przed samolotem w 120-stopniowej płaszczyźnie poziomej. Opcjonalnie może być on rozszerzony o moduły wykrywania turbulencji i tłumienia spowodowanych nią zakłóceń, także przy ziemi.

 

fot. Daher









Aktualny numer

Kup ON-LINE

Reklama
Nasi partnerzy