6 maja Daher przedstawił szczegóły techniczne turbośmigłowego TBM 940 Model 2020, który jest wyposażony w system HomeSafe.
Autoland to rozwiązanie, które umożliwia automatyczne lądowanie na najbliższym dostępnym pasie startowym w sytuacji, gdy pilot/załoga nie jest w stanie bezpiecznie sprowadzić samolot na ziemię. O systemie Autoland pisaliśmy w PLAR 12/2019.
W TBM 940 Autoland można aktywować ręcznie za pomocą łatwo rozpoznawalnego pomarańczowego przycisku na tablicy przyrządów. W oparciu o informacje o pogodzie, ruchu i terenie, zapasie paliwa i długości dostępnych dróg startowych Autoland wybiera najbardziej dogodne do lądowania lotnisko.
HomeSafe bazuje na funkcji Autoland będącej częścią systemu zintegrowanej awioniki Garmin G3000. Prace nad systemem dedykowanym dla TBM trwały w Daher Aircraft Division od 2017 r. W ich wyniku powstało 20 wersji systemu HomeSafe.
Daher zgłosił HomeSafe do certyfikacji europejskim i amerykańskim nadzorom lotniczym. Certyfikacja, która spodziewana jest jeszcze tej wiosny, umożliwi pierwsze dostawy samolotów z tym systemem w czerwcu br. HomeSafe będzie również dostępny jako pakiet modernizacyjny w samolotach TBM 940 wcześniejszej produkcji w cenie od 85 000 USD.
- TBM 940 na nowo definiuje bezpieczeństwo i niezawodność w swojej kategorii i kontynuuje pragmatyczne podejście Dahera do automatyzacji kokpitu, której celem jest zmniejszenie obciążenia pracą pilota i zwiększenie jego świadomości sytuacyjnej - powiedział Nicolas Chabbert, wiceprezes działu samolotów Daher. - HomeSafe rozszerza innowacyjność TBM o funkcję, która dotyczy bezpieczeństwa dostrzegalnego przez pasażera.
Po włączeniu HomeSafe pasażerowie otrzymują stosowne informacje poprzez komunikaty na wielofunkcyjnym wyświetlaczu. Służby ruchu lotniczego zostają automatycznie poinformowane o sytuacji zagrożenia, a na transponderze automatycznie ustawiany jest kod alarmowy. System we współpracy z autopilotem wykonuje podejście do lądowania, a po przyziemieniu uaktywnia hamulce i wyłącza silnik po pełnym zatrzymaniu.
Pilot poprzez wyłączenie autopilota może w dowolnym momencie wyłączyć funkcję Autoland, aby wznowić normalny lot. HomeSafe w TBM 940 współpracuje z autopilotem i automatyczną przepustnica, a także z funkcjami systemu TBM e-Copilot, w skład którego wchodzi awaryjne zniżanie (EDM) i automatyczne wykrywanie oblodzenia. Wykorzystuje on także dane o ruchu (ADS-B, FIS-B), informacje o pogodzie (XM weather, Garmin Connext itp.) oraz sygnały z radiowysokościomerza.
HomeSafe obejmuje także automatyczne sterowanie klapami, podwoziem i światłami lądowania, Zastosowanie awaryjnego automatycznego układu hamulcowego skutkowało dodaniem do standardowego układu dodatkowego zbiornika na płyn hydrauliczny. Dodano również zawór odcinający paliwo w celu zatrzymania silnika.
Oprócz HomeSafe, TBM 940 z tegorocznej produkcji jest wyposażony w dopplerowski radar pogodowy Garmin GWX 75, który w czytelny sposób obrazuje sytuację pogodową nawet w odległości do 320 NM przed samolotem w 120-stopniowej płaszczyźnie poziomej. Opcjonalnie może być on rozszerzony o moduły wykrywania turbulencji i tłumienia spowodowanych nią zakłóceń, także przy ziemi.
fot. Daher
2021-01-24 Pierwszy Kodiak 100 dla francuskiego operatora
2021-01-19 Kwadrans lotniczy Aviation Expo
2020-12-17 17. grudnia - rocznica lotu braci Wright
2020-11-22
2020-11-22 Sklep PLAR - nowy adres
2020-10-30 Konferencja bezpieczeństwa – agenda
2020-10-29 Noc w Instytucie tylko filmowa
2020-10-28 Zagraniczne misje Papugi
2020-10-27 LPR wróciło na Muchowiec