W grudniowym numerze „Przeglądu Lotniczego” polecamy:
Opracowany tuż po wojnie Piper PA-20 Pacer okazał się w Stanach wielkim hitem sprzedażowym. Konstruując ten czteromiejscowy samolot, Piper wykorzystał zalety popularnych modeli Cub i Super Cub, wiele uwagi poświęcając potrzebom użytkowników cywilnych. Klienci docenili wytrzymałość, przestronność kabiny i wysoką prędkość Pacera. O urokach latania klasycznym dziś górnopłatem pisze Bob Davy, świetne zdjęcia z powietrza Keitha Wilsona.
Udostępnione przez Polską Agencję Żeglugi Powietrznej narzędzie Integrated Web Briefing (IWB) – na razie w wersji testowej – daje pilotom wykonującym loty VFR oraz IFR dostęp online do różnych danych lotniczych, niezbędnych do planowania lotu. Andrzej Kurek sprawdza, co umożliwia nam IWB i jak działa.
Kontynuujemy cykl porad dotyczących eksploatacji statków powietrznych w okresie zimowym. W tym numerze instr. pil. Krzysztof Krawcewicz zajmuje się gęstością powietrza i jej wpływem na własności samolotu. Wyznaczenie aktualnej wysokości gęstościowej, choć zimową porą przez pilotów pomijane, prowadzi jednak do ciekawych wniosków i wiele tłumaczy.
Loty na lotnisko kontrolowane dla pilotów o niewielkim doświadczeniu mogą być stresujące, tymczasem obowiązujące w przestrzeni kontrolowanej zasady są jasne i logiczne, a ich znajomość – to element lotniczego rzemiosła. Magdalena Rekść-Kopyłowicz, informator FIS, przekazuje najczęstsze uwagi ze strony kontrolerów wieżowych adresowane do pilotów General Aviation i radzi jak przygotować się i wykonać bezpieczny wlot w CTR. Warto przyswoić.
Krak-1 to opracowany przez Adama Kloskę projekt wielozadaniowej amfibii, wyposażonej w wiele oryginalnych rozwiązań, jak hybrydowy system napędowy złożony z silników i pędnika strumieniowego, zapewniającego wyjątkową manewrowość na wodzie. Konstruktor wykorzystał m.in. doświadczenia z budowy wodnosamolotu Kama. Projekt opisuje Sławomir Kasjaniuk.
Specjalizująca się w silnikach samochodowych firma Świątek postanowiła rozszerzyć ofertę o jednostki przeznaczone dla lotnictwa lekkiego o nazwie Vaxell. Najmocniejszy z nich, 90-konny wtryskowy Vaxell 100i, może być atrakcyjną, tańszą alternatywą dla niecertyfikowanej wersji Rotaksa 912… Przeglądu lotniczej oferty bydgoskiej firmy dokonuje Jarosław Dobrzyński.
Sposób na jesienne szarugi ograniczające latanie w Polsce – wyskoczyć na weekend do Włoch, wypożyczyć samolot i cieszyć się słonecznymi trasami. Adrian Wrocławski i Łukasz Łapiński rekomendują północne rejony Włoch jako bardzo przyjazne dla pilotów GA, o czym przekonali się podczas weekendowej wyprawy.
Wybierający się śmigłowcem do Krakowa mogą korzystać z lądowiska firmy Polinar, przedstawiciela Robinson Helicopter Company na Polskę. Położone niemal w centrum miasta, tuż przy brzegu Wisły lądowisko jest całoroczne i pomieści cztery śmigłowce. Właściciel nie pobiera opłat za lądowanie. Heliport Kraków przedstawia Jarosław Dobrzyński.
„Mnie zaś samego przewrotny los jesienią 2017 r. posadził na wózek – lekarze obiecują, że czasowo – i kazał osobiście spróbować tej wątpliwej przyjemności” – pisze Miłosz Rusiecki, który relacjonuje udział w pokazach lotniczych z perspektywy osoby niepełnosprawnej: jakie bariery (i barierki) musi pokonać? W tekście wiele praktycznych wskazówek dla organizatorów pokazów.
W listopadzie Rada Ministrów skierowała do Sejmu projekt nowelizacji ustawy Prawo lotnicze. Celem nowelizacji jest ujednolicenie standardów lotniczych na terenie Unii Europejskiej. Wybrane zmiany w ustawie przedstawiają prawnicy Jan Kaczmarczyk i Michał Lutek.
Włoskie samoloty szkolenia zaawansowanego M-346 Master należą do najnowszych nabytków naszych Sił Powietrznych. Samoloty te trafiły do Dęblina i będą zastępować wysłużone Iskry. „Bieliki” – takie imię im nadano – przybliża Filip Modrzejewski, który ilustruje tekst wspaniałymi zdjęciami z sesji air-to-air. To już ostatnia taka sesja – Mastery zamykają cykl artykułów powstałych na 100-lecie Lotnictwa Wojskowego.
Lotnicze aktualności z kraju i ze świata, artykuł wstępny Redaktora Naczelnego, który, po obejrzeniu filmu „Lot nad Atlantykiem” o litewskich pilotach Dariusie i Girėnasie zastanawia się, czemu nie powstał jeszcze polski film o Żwirce i Wigurze czy Skarżyńskim; felietony: kapitana Jarosława Czaplickiego o wytracaniu nadmiaru wysokości przed lądowaniem metodą „na jastrzębia” i Piotra Długiewicza o tym, że general aviation może służyć do czynienia dobra...
Redakcja PLAR
2020-11-22
2020-11-22 Sklep PLAR - nowy adres
2020-10-30 Konferencja bezpieczeństwa – agenda
2020-10-29 Noc w Instytucie tylko filmowa
2020-10-28 Zagraniczne misje Papugi
2020-10-27 LPR wróciło na Muchowiec
2020-10-23 P92 MkII certyfikowany w Niemczech
2020-10-21 Kolejne Bieliki w Dęblinie
2020-10-20 1% dla AP – wyniki za 2019 rok