Reklama

W sklepie


Ogłoszenia drobne
KUPIĘ

Kupię CSS-13 w stanie nielotnym na ekspozycję stałą. Tel. 604 912 910


SPRZEDAM

SPRZEDAM 50 lub 100% udziału w zarejestrowanej motolotni: Air Creation XP17 / Jazz 2000 / Subaru EA81-100 KM , 2 zapłony, przekładnia zębata, nowe śmigło, stroby, instalacja radiowa, hangarowana, stan dobry.


Cena: do negocjacji

Kontakt: Jmaviator2010@gmail.com



INNE

Aktualnosci
Latanie precyzyjne w Danii

 

Od wczoraj (19.07.) trwają w duńskim Skive Mistrzostwa Świata w Lataniu Precyzyjnym 2015. Polska reprezentacja planuje obronić tytuł zdobyty w 2013 roku w niemieckim Bautzen (złoty medal Bolesław Radomski, srebrny Krzysztof Wieczorek, drużynowo pierwsze miejsce). Nasza reprezentacja będzie jedną z najliczniejszych wśród 19 krajów, które zgłosiły swoich zawodników.

O medale walczyć będą: Janusz Darocha, Bolesław Radomski, Michał Wieczorek, Krzysztof Wieczorek, Krzysztof Skrętowicz, Zbigniew Chrząszcz, Marek Kachaniak, Marcin Skalik, Łukasz Pawlak jako team manager.

 

fot. WPFC 2015

 

 

 Polscy piloci są nieprzerwanie w czołówce światowej od kilkudziesięciu lat. Ich dominacja jest bezprecedensowa jak w żadnym innym sporcie. Polacy byli Indywidualnymi Mistrzami Świata w Lataniu Precyzyjnym 14-krotnie, co biorąc pod uwagę 21 dotychczas rozegranych zawodów rangi światowej jest wynikiem nie do pobicia.

Latanie precyzyjne to unikatowa mieszanka sportowa, w której przecinają się wiedza, umiejętności obliczeniowe, umiejętności pilotażowe, spostrzegawczość, podzielność uwagi i punktualność, a także perfekcja w precyzyjnych lądowaniach na celność.
Zawody rozpoczynają się od tak zwanej konkurencji obliczeniowej, w trakcie której uczestnicy Mistrzostw muszą dokładnie obliczyć przebieg trasy nawigacyjnej w oparciu o dane odległościowe oraz kierunek i siłę wiatru. Obliczenie kursu, prędkości oraz poprawki na wiatr (tak, aby podmuchy nie wyniosły samolotu poza zadaną trasę) są kluczowe dla prawidłowego przebiegu dalszych konkurencji i niezwykle skomplikowane.
Na pokład samolotu zawodnicy zabierają mapy z rozpisaną trasą, stopery oraz zestaw zdjęć od jury zawodów. Na zdjęciach mają zaznaczone różnego typu obiekty (drzewa, budynki, skrzyżowania oraz wyłożone przez sędziów znaki), które muszą zlokalizować na trasie. Nie mogą przy tym zapomnieć, że w kolejnych punktach pomiaru czasu w czasie lotu powinni znaleźć się o zadeklarowanej godzinie – z dokładnością co do sekundy! W samolotach mają dodatkowo zainstalowane elektroniczne loggery, które śledzą przebieg trasy oraz utrzymanie prawidłowej wysokości lotu. Pilnowanie czasu, prędkości przy jednoczesnym pilotowaniu, kontrolowaniu przyrządów i odszukiwaniu znaków i obiektów na ziemi wymaga od pilotów gigantycznej koncentracji i wszechstronnych umiejętności.
Po zakończeniu trasy piloci wracają na lotnisko bazowe i rozpoczynają konkurencję na celność lądowania. W wyznaczonej strefie o szerokości kilkunastu metrów i długości kilkudziesięciu metrów muszą trafić kołami podwozia w tak zwaną „strefę zerową”, co pozwala uniknąć naliczenia punktów karnych. Sędziowie przyznają je za lądowanie za lub przed strefą zerową. Obowiązuje tu zasada znana z wojskowych lotniskowców. Lepiej jest „przestrzelić” wyznaczony punkt przyziemienia (mniej punktów karnych), niż być za nisko i uderzyć w rufę okrętu. Za zbyt wczesne przyziemienie jury przyznaje więcej punktów karnych. Lądowania odbywają się także w różnych konfiguracjach (z wysuniętymi klapami i bez nich), oraz znad tzw. bramki.

 

fot. WPFC 2015









Aktualny numer

Kup ON-LINE

Reklama
Nasi partnerzy