Reklama
W sklepie


Ogłoszenia drobne
KUPIĘ

Aeroklub Krainy Jezior (lotnisko Kętrzyn - Wilamowo) poszukuje do wynajęcia na 1-1,5 miesiąca samolotu ULM (np. 3Xtrim). Nie wykluczamy możliwości jego nabycia.

Oferty prosimy kierować na adres: biuro@lotniskoketrzyn.pl.


Muchę 100 A kupię. Tel. 536 364 199.


SPRZEDAM

Sprzedam siłownik/trymer do motolotni nowy do przesuwu płata względem wózka. Uniwersalny, znany w branży. Konstrukcja od podstaw dedykowana motolotniom.

Ewentualne pytania proszę kierować pod miron0872@interia.pl czy też telefonicznie 605 521 514, na życzenie wyślę oczywiście zdjęcia.


Nadanie zdatności do lotu Samoloty i Wiatrakowce – ultralekkie Dla znaków  SP-xxx  jak D-Mxxx DULV / DAeC / 026 USP/C kom. (+48) 602 863 670,

biuro@air-marine.eu 


Sprzedam Rotax 503 cena 4000 zł i wał korbowy do Rotaksa 462 500 zł.

Tel. 601 87 13 11.


 

LĄDOWISKO

Suliszew 2, pow. nieruchomości 4,91 ha, pas trawa 870x45 m

hangar 15x15 m płyta warstwowa, rozpoczęta budowa domu - pełna infrastruktura

tel. 602225180, Tomasz

 


INNE

Wynajmę miejsce postojowe w hangarze na lotnisku Muchowiec w Katowicach (EPKM) dla samolotu o rozpiętości skrzydeł ok. 10 do 12 m. Szczegółowe informacje pod nr tel. 502-074-019


Aeroklub Warszawski poszukuje Mechanika Obsługi Samolotów z licencją Part-66, kategoria B1.2. Mile widziane doświadczenie przy obsłudze samolotów Cessna 150/152/172, AT-3 potwierdzone wpisem do licencji. Tel. +48 22 864-66-15


Szukam konkretnego Człowieka lub Firmy z możliwościami wejścia w nową inwestycję. Mam wartościowy projekt który swoją innowacyjnością wyprzedza pod wieloma względami konkurencyjne w swojej kategorii pojazdy i rywalizowałby z: PAL-V ,AeroMobil ,Terrafugią i innymi podobnymi konstrukcjami.
Projekt mojej konstrukcji to jednoosobowy dwu śmigłowy pojazd lądowo- powietrzny pionowego startu poruszający się po drogach z prędkością do 50 km/h { aby dojechać do miejsca startu}  i gabarytach do jazdy dł.3,75m.x szer.2,0 m.x wys.1,9 m., a w locie dł.5,0 m.x rozpiętość  5,2 m. x wys.od 2,1 do 3,3 m. Znamiona i cechy konstrukcji pozwalają osiągnąć szybkości większe niż wiatrakowce i śmigłowce oraz większą zwrotność którą trzeba by ograniczyć.Waga własna poj. ok 250 kg.
Pojazd mechanicznie jest konstrukcją genialnie prostą ale wymagającą zastosowania niezwykłych materiałów i precyzji wykonania.
Dodam że konstrukcja jest przed zgłoszeniem do UP RP.i jest wynikiem wielu lat ewolucji i rozważań.
Bogusław Dzikowicz  e-mail bodzik@onet.pl     tel.501-763-632 78-640 Tuczno Trzecie 14A


Opracowuję Instrukcje operacyjne lądowisk, plany ratownicze, uzgodnieni w PAŻP, wpis do ewidencji lądowisk ULC, kody ICAO, pozwolenia radiowe - więcej informacji pod nr tel. 504 107 309


Były pilot zawodowy samolotowy i śmigłowcowy, absolwent AON (kierunek Lotnictwo, specjalizacja Ruch Lotniczy), 42 lata pracy na stanowiskach kierowniczych technicznych, podejmie pracę w lotnictwie w niepełnym wymiarze godzin. Tel: 691-344-480

 


Ultralekki JK05 Junior 
do wynajęcia. Bobrowniki
k. Warszawy. http://www.pozyczsamolot.pl

Pilot po wypadku na paraplanie, rencista, chętnie podejmie pracę na lotnisku/lądowisku lub innej posesji, pilnowanie 24 h, z możliwością zakwaterowania na miejscu, Krystian Leśny, tel: 600330241, k.lesny@wp.pl


An-2, AWC, AOC przyjmiemy zlecenia tel. 601-966341


Potrzebna Cessna C150 lub C152 do szkolenia, zakres 100 h. Tel. 601 966 341



2018-01


Zamów e-wydanie w publio w e-kiosku


W styczniowym numerze "Przeglądu Lotniczego" polecamy:

"T-Szóstka" pełna historii
T-6 Texan, w służbie brytyjskiej noszący nazwę Harvard, to samolot pełen historii, i to z polskimi akcentami. W czasie drugiej wojny światowej wielu pilotów Polskich Sił Powietrznych, zanim zasiadło za sterami bojowych myśliwców, doskonaliło lotnicze rzemiosło na takich maszynach. Nie dziwi zatem, że to właśnie żółty Harvard dołączył w 2017 roku do latającego muzeum Jacka Mainki, który przybliżył historię tej już ponad 80-letniej konstrukcji w obszernym, wielowątkowym artykule, ilustrowanym wspaniałymi fotografiami. Część z nich Andrzej Rutkowski wykonał nad Warszawą podczas sesji z udziałem innych eksponatów z latającego muzeum.

DA 50-V nadlatuje
DA 50-V to konstrukcja nowoczesna i dojrzała zarazem. Jak to możliwe? Jego prototyp został ujawniony w 2007 roku, lecz projekt na wiele lat został odłożony. Prace nad nim jednak trwały, a ich efektem jest zaprezentowany w 2017 roku DA 50-V. To samolot pięcioosobowy napędzany jednym silnikiem. Taka koncepcja wymagała zastosowania jednostki napędowej o odpowiednio dużej mocy - w DA 50-V napęd stanowi 260-konny diesel. Ale - uwaga - odmiennie niż w innych konstrukcjach Diamond Aircraft nie jest to silnik Austro Engine... Tajniki najnowszego Diamonda odkrywa Wojciech Jeziorski.

Krok w przeszłość - Funk B-85C
Kto słyszał o tym samolocie? Bob Davy, zanim przetestował go w locie, musiał sprawdzić w internecie, z czym będzie mieć do czynienia... Okazało się, że produkowany w USA w latach 30. i 40. Funk B-85C to wspaniały, kryty płótnem górnopłat, charakteryzujący się oryginalnością i wysoką jakością wykonania, posiadający za oceanem grono oddanych wielbicieli. Około 50 egzemplarzy wciąż utrzymywanych jest w stanie lotnym. "Funk" - pisze Bob - "ma wygląd, osiągi, charakter i historię". Do tego nie jest drogi, na rynku te samoloty osiągają cenę rzędu 30 tys. dolarów. Klimatyczne zdjęcia klasyka wykonał Keith Wilson.

Z Łososiny na falę
Wojciech Wojtaczka dzieli się wrażeniami z lotu, w którym uzyskał wymarzony ostatni warunek do diamentowej odznaki, startując na Jantarze ze swojego macierzystego lotniska w Łososinie Dolnej. Dotychczas Łososina nie należała do grona tradycyjnych ośrodków falowych. Szybując między pięknymi soczewkami nad szczytami Tatr uzyskał wysokość niemal 7400 m. Inspirujące!

Lisie klimaty
"Akcja Lisy" to lotnicza przygoda, ale nie zawsze sielanka... Zwłaszcza gdy ze szczepionką trzeba latać nad górami, i to w listopadzie, gdy dzień jest krótki, a pogoda niestabilna. Bywa i tak - jak to w lotnictwie - że z różnych powodów lot trzeba przerwać. Dzielący się swoimi spostrzeżeniami pilot, weteran Akcji, Mieczysław Dziadowicz podkreśla, że decyzja o odwrocie nigdy nie jest łatwa...

Misja na cztery balony
17 października 2017 roku z warszawskiego stadionu Skry wystartowały cztery balony na ogrzane powietrze w ramach lotniczo-naukowego projektu. Przygotowanie takiego lotu nie było łatwe m.in. z uwagi na obowiązujące w przestrzeni powietrznej nad stolicą ograniczenia. O misji pisze jej pomysłodawca i organizator, dr Marek Ostrowski z Uniwersytetu Warszawskiego. Na zdjęciach w PLAR - Warszawa widziana z kosza z małej wysokości.

Latanie w zimie
Dla wielu sezon lotny trwa okrągły rok. By jednak latanie zimą było bezpieczne, trzeba pamiętać o kilku podstawowych zasadach. Postanowiliśmy przypomnieć je korzystając z biuletynu "Flugsicherheitsmitteilungen" (FSM) niemieckiego nadzoru lotniczego LBA. A więc jak przygotować samolot do lotu, jak zaplanować lot, jak bezpiecznie wylądować na białej połaci i jak zabezpieczyć sprzęt, by był gotowy do kolejnych lotów. Trochę zachodu, ale nagrodą są niepowtarzalne zimowe widoki - jak te w następnym artykule...

VFR nad Zatoką
Uroki zimowego latania przedstawia Michał Kruk, który kusi nas pięknymi panoramami zlodzonej i ośnieżonej Zatoki Gdańskiej. Do lotu wystartował na Cessnie z lotniska Aeroklubu Gdańskiego. I choć wznosząc się na FL080 przemarzł do szpiku kości, zapewnia, że było warto i zamieszcza zdjęcia. Oceńcie sami.

Uwaga jesteś w U-Space
W grudniu został opublikowany projekt nowego rozporządzenia dotyczącego wykonywania lotów bezzałogowymi statkami powietrznymi poza zasięgiem widoczności wzrokowej operatora (BVLOS). Jedną z nowości, istotnych nie tylko dla operatorów bezzałogowców, ale i pilotów GA, jest wpuszczenie ruchu dronów do ogólnie dostępnej przestrzeni. Biorąc pod uwagę gwałtownie rosnące zainteresowanie usługami świadczonymi przy pomocy bezzałogowców, w przestrzeni powietrznej będzie tłoczno. Czy bezpiecznie? Projekt analizuje Joanna Wieczorek.

100-lecie polskiego lotnictwa wojskowego
Wyjątkowy jubileusz uczcimy serią tematycznych artykułów, opatrzonych wspaniałymi fotografiami współczesnych wojskowych statków powietrznych wszystkich typów. Autorem tekstów i fotografii jest Filip Modrzejewski, który wziął udział w unikalnym projekcie - sesji zdjęciowej Air-to-Air z używanymi w lotnictwie Sił Zbrojnych samolotami i śmigłowcami. W artykule wprowadzającym Filip opisuje "od kuchni", jak przebiegała realizacja pierwszej takiej sesji w historii. Było to niemałe wyzwanie, tym bardziej że połączono ją z planowanymi wcześniej ćwiczeniami, a zdjęcia były wykonywanie nad obszarem całej Polski - od morza do Tatr.

A oprócz tego:
Lotnicze aktualności z kraju i ze świata, kalendarium najważniejszych imprez lotniczych, artykuł wstępny Redaktora Naczelnego o drodze, jaką przebyło lotnictwo ogólne w Polsce w ciągu ostatniego ćwierćwiecza, a my razem z nim (bo "Przegląd Lotniczy" skończył właśnie 25 lat!); felietony: Piotra Długiewicza o krótkiej i spektakularnej historii amfibii Icon A5, która wciąż się tworzy oraz kapitana Jarosława Czaplickiego o źle pojętym koleżeństwie...

Życzymy miłej lektury
Redakcja PLAR